Personvern

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å gi deg en så god brukeropplevelse som mulig. Ved videre bruk av nettstedet aksepterer du at slik informasjon benyttes.

På dette nettstedet logger vi anonym informasjon om alle besøkende. Vi bruker cookies hovedsakelig for trafikkmåling og optimalisering av innhold og brukeropplevelse. Denne informasjonen kan ikke spores tilbake til deg som enkeltperson.

Informasjonskapsler – hva det er og hvordan det fungerer

Informasjonskapsler – eller cookies – er noe de aller fleste nettsider benytter seg av i dag. En informasjonskapsel er en liten tekstfil som legges i din nettlesers internminne og gjør at vi kan se hva du trykker på, hvordan du navigerer på nettsiden samt hvordan innholdet på nettsiden presterer. Videre samler vi blant annet inn informasjon om navigasjon, tid for besøk, hvilken nettleser du bruker og så videre. Dette gjør vi slik at vi best mulig kan tilpasse innholdet på nettstedet til deg som bruker. De fleste nettlesere (Google Chrome, Firefox, Internet Explorer, Safari, osv.) er stilt inn til å akseptere informasjonskapsler automatisk, men du kan selv velge å endre innstillingene slik at informasjonskapslene ikke blir akseptert. Vi gjør oppmerksom på at dette kan medføre at svært mange nettsider ikke lenger vil fungere som de skal.

Hva vi bruker informasjonskapsler til

Google Analytics

Analyseverktøyet Google Analytics benyttes for å studere trafikk, bruksmønstre og trender på nettstedet. Dataene som samles inn brukes for å optimalisere brukeropplevelsen og tilpasse innholdet på nettsiden. I henhold til Googles retningslinjer for bruk av Google Analytics samles det ikke inn personlig informasjon om deg som bruker. Dataene som samles inn lagres på Googles tjenere.

Google Tag Manager

Google Tag Manager håndterer sporingskoder og refererer til sporingsoppsett og tracking til tredjepartsløsninger som Universal Analytics (Google Analytics) og brukes til optimalisering av nettsiden og markedsføringstjenester. Alt av sporingskoder kjøres og håndteres via Google Tag Manager.

Hva som lagres: Dine bevegelser og visse handlinger på nettstedet (f.eks. om du trykker på «Legg i handlekurven» i en nettbutikk). All data er anonymisert og vi lagrer ingen sensitiv informasjon som: kredittkortopplysninger, telefonnummer, adresse eller annen form for data som kan identifisere deg som person.

Facebook Pixel

Facebook Pixel er et analyseverktøy som lar oss måle effektiviteten av annonsering fra Facebook ved å spore handlingene brukeren utfører på nettstedet med tanke på optimalisering av Facebook Ads (bygge Audience og remarketing). Man kan bruke denne informasjonen til å:

  • Sørge for at annonser vises til de riktige personene
  • Bygge opp annonsepublikum
  • Låse opp ytterligere annonseringsverktøy på Facebook

Hva som lagres: Hvilke annonser brukeren har sett på Facebook, Hvilke sider brukeren har besøkt og hvilke konverteringer (bestilling, kontakt o.l.) brukeren har utført.

Hotjar

Kartlegger interaksjonen brukeren har med nettstedet. For å hjelpe oss å forstå hvordan besøkende samhandler med nettstedet, registrerer Hotjar besøkendes økter. Hotjar-skriptet er en websocket-tilkobling som sender følgende informasjon til Hotjar sine tjenere:

  • HTML-endringer som skjer under brukerens økt på nettstedet
  • Musebevegelser
  • Museklikk
  • Scrolle-bevegelser
  • Tastetrykk for hvitlistede handlinger
  • Statistikk for om visningsstørrelsen for nettleseren endres

Hver hendelse som spores lagres i Hotjars sky-database ved hjelp av et tidsstempel som senere brukes til å spille av hendelsene i sekvensiell rekkefølge. Hotjar-skriptet sporer besøkende når de besøker forskjellige sider ved hjelp av en første-parti informasjonskapsel, slik at man kan spille av hele økten i et enkelt opptak. Ingen sensitiv informasjon eller brukerinformasjon hentes eller lagres.

Sporingspiksler

Sporingspikslene på nettstedet benyttes til sporing av konverteringer og brukertilpasset markedsføring. De er ikke containerkoder, og sender ikke tilbake personlige opplysninger. All info på ThumbAd er hashed for å opprette en bruker-ID som er brukbar for vår slutt. Pikslene aktiveres kun basert på handlingen / hendelsen i GTM.

Matomo

Matomo er et analyseverktøy for å måle trafikk og bruksmønster på nettstedet.

Innhenting av informasjon

Infotjenester samler inn opplysninger gjennom skjemaer på våre nettsider. Det er frivillig å oppgi denne informasjonen. Hvis du velger å ikke oppgi personopplysningene, kan vi være forhindret fra å gi deg tilgang til produktet eller tjenesten.

Eksempel på skjema:

  • Kontaktskjema
  • Når man ønsker å prøve et produkt eller tjeneste
  • Ved kjøp av produkter eller tjenester på en nettside
  • Ved påmelding til webinar, kurs og konferanser
  • Når man laster ned dokumenter som e-bøker eller annet
  • Ved påmelding til å motta nyhetsbrev eller blogg på e-post

Formålet med informasjonen som innhentes:

  • Å gi brukeren tilgang til våre produkter og tjenester
  • Å sende sende relevant informasjon til brukeren
  • Å kunne ta kontakt for å tilby produkter eller tjenester

Hvordan slette informasjonskapsler

Normalt sett er de fleste nettlesere stilt inn til å godta informasjonskapsler. Vi gjør oppmerksom på at du kan slette disse ved å følge instruksjonene for sletting av informasjonskapsler i din nettleser. Du finner informasjonen om dette i “Hjelp”-funksjonen i nettleseren din. Vær oppmerksom på at å begrense tilgangen til informasjonskapsler kan påvirke funksjonaliteten på nettstedet.

Hvis du vil fjerne informasjonskapsler (cookies) fra datamaskinen, kan du bruke disse veiledningene: 

PERSONVERNERKLÆRING FOR ADVOKAT SVEIN-HARALD FOSS

 

Denne personvernerklæringen gjelder for Advokat Svein-Harald Foss. Vi er behandlingsansvarlige for behandlingen av personopplysninger som er beskrevet i denne personvernerklæringen. Du finner kontaktinformasjonen vår nedenfor.

1. Hvem vi behandler personopplysninger om

Denne personvernerklæringen retter seg mot vår behandling av personopplysninger om følgende personer:

 

  • Privatkunder
  • Klienter i straffesaker
  • Kontaktpersoner hos virksomhetsklienter
  • Kontaktpersoner hos våre leverandører og samarbeidspartnere
  • Personer som er involvert i saker vi bistår i
  • Andre personer som er omtalt i saksdokumenter vi får tilgang til
  • Besøkende på vår nettside

2. Formål, typer personopplysninger og rettslig grunnlag

Nedenfor har vi gitt en oversikt over hvilke formål vi behandler personopplysninger for, hvilke typer personopplysninger vi behandler og det rettslige grunnlaget for behandlingen.

Etablering av klientforhold: Når vi kontaktes av en klient med forespørsel om vi kan ta et oppdrag, foretar vi en uavhengighetssjekk internt (konfliktavklaring) før vi eventuelt sier ja til oppdraget. Uavhengighetssjekken tjener et legitimt formål og har grunnlag i GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav f (interesseavveining). Konfliktsjekk av privatkunder omfatter som regel fullt navn, hva saken gjelder og kredittverdighet hvis relevant. Generelt sett vil ikke konfliktsjekk på vegne av virksomhetskunder innebære behandling av personopplysninger.

 

I tilknytning til etableringen av et klientforhold vil vi foreta en kundekontroll i samsvar med reglene i hvitvaskingsloven.

  1. Når kunden er en fysisk person, innhentes følgende opplysninger om kunden.
  2. Navn
  3. Fødselsnummer, D-nummer eller, dersom kunden ikke har slikt nummer,

annen entydig identitetskode.

For personer som ikke har norsk fødselsnummer eller D-nummer, skal det innhentes fødselsdato, fødested, kjønn og statsborgerskap, herunder om personen har flere statsborgerskap.

  1. Adresse

De samme opplysningene skal innhentes om den som handler på vegne av kunden, i tillegg til opplysninger om at vedkommende kan handle vegne av kunden. De samme opplysningene skal innhentes om den som er gitt disposisjonsrett over en konto eller et depot.

 

 

  1.         Opplysningene om kundens identitet bekreftes ved personlig fremmøte
    ved gyldig legitimasjon. Dersom bekreftelse av identiteten skal skje uten
    personlig fremmøte, skal det fremlegges ytterligere dokumentasjon eller
    gjennomføres ytterligere tiltak. Opplysninger om identiteten til personer
    som handler på vegne av kunden eller er gitt disposisjonsrett over en konto
    eller et depot, bekreftes ved gyldig legitimasjon. Retten til å handle på
    vegne av kunden bekreftes ved skriftlig dokumentasjon.

 

Kundekontrollen er nødvendig for å oppfylle våre rettslige forpliktelser etter hvitvaskingsloven, jf. GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav c.

 

Dersom vi kan ta oppdraget, registreres kontaktinformasjon. Dette omfatter navn, personnummer, adresse, telefonnummer, mailadresse.  Registreringen av kontaktopplysninger er for privatkunder nødvendig for å kunne inngå avtale med vedkommende, jf. GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav b. For virksomhetskunder bygger registreringen av kontaktopplysninger på en interesseavveining, jf. GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav f.

 

Sakshåndtering: Enkelte advokatoppdrag innebærer at vi får tilgang til personopplysninger om parter eller andre enkeltpersoner som berøres av en sak. Slike opplysninger kan fremkomme av dokumenter klienten oversender eller annen korrespondanse i saken. Behandlingen av personopplysninger i forbindelse med oppdrag for virksomhetskunder er forankret i GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav f (interesseavveining). I noen saker får vi også tilgang til sensitive personopplysninger, f.eks. helseopplysninger eller straffedommer og lovovertredelser. I slike tilfeller har behandlingen av opplysningene hjemmel i GDPR artikkel 9 nr. 2 bokstav f (behandlingen er nødvendig for å fastsette, gjøre gjeldende eller forsvare et rettskrav), jf. personopplysningsloven (ny 2018) § 11.

 

Kunnskapsforvaltning: Vi benytter kunnskaper fra tidligere saker i vår rådgivning. Sakene anonymiseres.  Behandlingsgrunnlaget er vår interesse i å nyttiggjøre utarbeidet kunnskap i videre rådgivning, jf. GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav f (interesseavveining).

 

Klientadministrasjon. Det opprettes egne saksmapper for oppdrag som utføres på vegne av klienten. Tid og kostnader som er påløpt på en sak registreres i vårt regnskapssystem. For virksomhetskunder er det vi gjør i forbindelse med klientadministrasjon hjemlet i GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav f (interesseavveining), mens det for privatkunder anses som en nødvendig del av det å oppfylle avtalen med vedkommende, jf. GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav b.

 

Lagring og oppbevaring av saksdokumenter: Vi oppbevarer saksdokumenter inntil 10 år etter at oppdraget er avsluttet. Sakene overføres da fra saksbehandlingsarkiv til fjernarkiv. Sakene oppbevares i nedlåst arkiv, og behandles som betrodde midler. Lagring i det angitte tidsrommet er vurdert som nødvendig av hensyn både til klienten og for vår egen del, siden det i ettertid kan komme opp spørsmål eller en tvist hvor den informasjonen som er lagret på en sak igjen kan bli aktuell. Det rettslige grunnlaget for behandling av personopplysninger er GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav f (interesseavveining, jf. den legitime interessen angitt over) og GDPR artikkel 9 nr. 2 bokstav f (fastsette, gjøre gjeldende eller forsvare rettskrav), jf. personopplysningsloven (ny 2018) § 11.

 

Fakturering: Kontaktopplysninger som er mottatt fra virksomhetskunder benyttes for å merke faktura som sendes til virksomheten dersom klienten ber om dette. For privatkunder, benyttes personens private postadresse for utsendelse av faktura.. Behandlingsgrunnlaget er GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav f (interesseavveining) for virksomhetskunder og GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav b (nødvendige for å oppfylle avtalen med den registrerte) for privatkunder.

 

IT-drift og sikkerhet: Personopplysninger som er lagret i våre IT-systemer vil kunne være tilgjengelige for oss eller for våre leverandører i forbindelse med oppdateringer av systemer, implementering eller oppfølging av sikkerhetstiltak, feilretting eller annet vedlikehold. Behandlingsgrunnlaget er GDPR artikkel 6 nr. 1 f (interesseavveining, jf. vår legitime interesse knyttet til nevnte aktiviteter) og vår rettslig forpliktelse til å ha tilfredsstillende informasjonssikkerhet, jf. GDPR artiklene 32 og 6 nr. 1 bokstav c.

 

Markedsføring: Vi benytter ikke personopplysninger i vår markedsføring. Hvis anonymiserte saker benyttes i markedsføringen skjer det i henhold til markedsføringsloven § 15(3). I andre sammenhenger bygger markedsføring på samtykke fra vedkommende, jf. markedsføringsloven § 15(1) og GDPR artikkel 6 nr. 1 a.

3. Hvem vi deler personopplysninger med

Våre leverandører av IT-tjenester vil kunne ha tilgang til personopplysninger dersom personopplysninger er lagret hos leverandøren eller på annen måte er tilgjengelig for leverandøren i henhold til kontrakten med oss. Leverandørene opptrer i henhold til databehandleravtale og under vår instruks. Leverandøren kan bare benytte personopplysningene for de formålene vi har bestemt og som er beskrevet i denne personvernerklæringen.

 

Advokater er underlagt en straffsanksjonert taushetsplikt som følger av straffeloven § 111. Alle opplysninger som blir betrodd oss i forbindelse med et oppdrag blir håndtert konfidensielt.

 

Vi utleverer ikke personopplysninger i andre tilfeller eller på andre måter enn dem som er beskrevet i denne personvernerklæringen med mindre klienten eksplisitt oppfordrer til eller samtykker til dette eller utleveringen er lovpålagt.

4. Lagring av personopplysninger

Vi lagrer saksdokumenter i 1 år, før de sendes til arkiv for lagring i ytterligere maks. 9 år.

 

Regnskapslovgivningen pålegger oss ellers å lagre bestemte regnskapsdokumenter i et nærmere angitt tidsrom. Når et bestemt formål tilsier lagring i et gitt tidsrom, sørger vi for at personopplysningene utelukkende blir benyttet for det aktuelle formålet i dette tidsrommet.

 

5. Dine rettigheter

Du har rettigheter i personopplysninger som omhandler deg. Hvilke rettigheter du har, avhenger av omstendighetene.

 

Trekke samtykke tilbake: Dersom du har gitt samtykke til å motta nyhetsbrev fra oss, kan du når som helst trekke dette samtykket tilbake. Vi har lagt til rette for at du enkelt kan reservere deg mot denne typen henvendelser ved å inkludere en link til avregistreringsskjema i hver enkelt henvendelse. Dersom du har samtykket til annen behandling av personopplysninger, kan du også når som helst trekke ditt samtykke tilbake med henblikk på denne behandlingen ved å rette en henvendelse til oss om dette.

 

Be om innsyn: Du har rett til innsyn i hvilke personopplysninger vi har registrert om deg, så langt ikke taushetsplikten er til hinder for dette. For å sikre at personopplysninger utleveres til rett person, kan vi stille krav om at begjæring om innsyn skjer skriftlig eller at identitet verifiseres på annen måte.

 

Be om retting eller sletting: Du kan be oss om å rette feilaktige opplysninger vi har om deg eller be oss om å slette personopplysninger. Vi vil så langt som mulig imøtekomme en forespørsel om å slette personopplysninger, men vi kan ikke gjøre dette dersom det er tungtveiende grunner for ikke å slette, for eksempel at vi må lagre opplysningene av dokumentasjonshensyn.

 

Dataportabilitet: I noen tilfeller vil du kunne ha adgang til å få utlevert personopplysninger du har oppgitt til oss for å få disse overført i et maskinlesbart format til et annet advokatfirma. Dersom det er teknisk mulig vil det i enkelte tilfeller være adgang til å få disse overført direkte til det andre firmaet.

 

Klage til tilsynsmyndigheten: Dersom du er uenig i måten vi behandler dine personopplysninger på, kan du sende inn en klage til Datatilsynet.

 

6          Sikkerhet

Vi har etablert prosedyrer for å håndtere personopplysninger på en sikker måte. Tiltakene er både av teknisk,

og organisatorisk art. Vi foretar jevnlige vurderinger av sikkerheten i alle sentrale systemer som benyttes

for håndtering av personopplysninger, og det er inngått avtaler som pålegger leverandører av slike systemer å sørge for tilfredsstillende informasjonssikkerhet.

 

Tilgang til personopplysninger (og klient-/saksinformasjon) er begrenset til personell som har behov for

tilgang for å utføre sine oppgaver.

 

Vi foretar jevnlig opplæring av ansatte med hensyn til sikkerhet og bruk av IT-systemer

7. Endringer i personvernerklæringen

Vi vil kunne gjøre mindre endringer i denne personvernerklæringen. Du vil alltid finne siste versjon på vår nettside. Ved vesentlige endringer vil vi varsle om dette.

8. Kontakt oss

Dersom du har spørsmål eller kommentarer til vår personvernerklæring eller du vil utøve dine rettigheter, kan du ta kontakt med oss:

 

Kontaktinformasjon:

Advokat Svein-Harald Foss

Tlf. 92 86 42 95/48 42 88 81

E-mail: sveinharald.foss@gmail.com

Hjemmeside: personskadeadvokatfoss.no

Advfoss.com